Nordic walking, známý též jako severská chůze je kondiční dynamická chůze se speciálními sportovními holemi.

K Nordic Walking patří lehké sportovní hole. Nordic Walking hole vzdáleně připomínají běžkařské hole, mají jemné madlo z korku, jsou s rukavičkou (ne poutkem), jsou z lehkého materiálu s karbonem, který zajišťuje pružnost a pevnost zároveň (eliminuje nárazy do ruky). Hrot NW holí je také odlišný. Botičky na pevný povrch jsou zkosené.

Turistické (trekové) hole ne!

Hole pro Nordic Walking jsou nejčastěji mylně zaměňovány s turistickými, oporovými (hole do hor). Ty jsou výrazně těžší, poutko vám neumožní práci s holí za tělem, její pouštění a opětovné chycení. Velmi jednoduše se to dá ověřit. Zkrátka: Nordic Walking s turistickými holemi provozovat nelze.

Díky tomuto článku včetně názorného videa si tyto dva typy holí už nespletete a věřím, že ty trekové už do ruky nevezmete 🙂

Koupit, nebo půjčit?

S nákupem holí nespěchejte. Doporučujeme si u nás hole vyzkoušet, na lekcích jsou zdarma k zapůjčení. Typ a výšku holí vám pomůžeme vybrat či nastavit (u teleskopických holí).

Technika

Správnou technikou zapojíme 90 % svalů. Člověk, který tomuto pohybu rozumí, vás provede a naučí vás, jak na to. Žádné médium nenahradí setkání naživo, při kterém získáte osobní zpětnou vazbu. Navíc osobní setkání nás vzájemně obohatí a inspiruje.

Zapojení svalů při nordic walking

Nesprávnou technikou si můžete ublížit, přetížit svaly a vazy. Přečtením knížky ani podle videí na YouTube se nelze naučit všemu potřebnému pro bezpečnou a zdraví prospěšnou kondiční chůzi.

Zdravotní přínosy

  • SRDCE: Trénink srdeční svaloviny je podpořen prací horních končetin. Zvýšení aerobní kapacity organismu.
  • PLÍCE: Zvýšení kapacity a elasticity plic. Více kyslíku do tkání.
  • CÉVY: Aktivace svalů horních a dolních končetin umožňuje lepší pumpování krve zpět k srdci. Nordic Walking pomáhá zlepšovat stavy spojené s otoky.
  • MOZEK: Více kyslíku pro mozek, zlepšení prokrvení a tím paměti, tvorba nových pohybových programů s možností korekce nebo odstranění špatných stereotypů – vadné držení těla, zlepšení koordinace pohybu.
  • NEUROVEGETATIVNÍ SYSTÉM: Optimalizace hladiny hormonů (např. estrogenů – prevence rakoviny prsu), pomáhá překonat potíže v menopauze, nepravidelnosti v menstruačním cyklu, upravuje biologický rytmus.
  • SVALY: posílení a protažení při každém kroku, protažení zkrácených svalů, zlepšení pružnosti, síly, vytrvalosti, udržení vzpřímeného držení těla.
  • KOSTI: Zvýšení hustoty a stimulaci tvorby nové kostní tkáně vlivem otřesů a nárazů, snížení rizika zlomenin a osteoporózy.
  • KLOUBY: Zvětšení rozsahu pohybu, odlehčení nosných kloubů (především kyčlí a kolen) o 26–30 % při chůzi s holemi.
  • VAZY: Zlepšení pružnosti, pevnost, regenerace.
  • METABOLISMUS: Mírné otřesy ve vzpřímené poloze mají pozitivní vliv i na trávicí trakt a jsou prevencí potíží se zažíváním, prevence i terapie obezity, úprava hodnoty cukru v krvi a dochází k lepší reakci inzulínových receptorů u diabetiků (vlivem aktivace svalů), optimalizace hladiny cholesterolu
  • PSYCHIKA: Relaxace, pobyt v přírodě, vyplavení endorfinů, zlepšení sebevědomí, realizace sebe sama.
  • ZDRAVOTNĚ-SOCIÁLNÍ EFEKT: Walking & Talking – setkávání lidí se stejným zájmem, změna prostředí.

Důležité je i správné oblečení a obutí. A hlavně… přibalit dobrou náladu a chuť dát si trochu do těla 🙂

Tak pojďme do toho!


zdroj: https://www.nordicfun.cz/zdravotni-efekty-nordicwalking

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.