Zdravotní přínosy a využití Nordic Walking

Nordic walking (též severská nebo kondiční chůze) je chůze se speciálními sportovními holemi pro každého bez rozdílu věku či zdatnosti.

Zapojení svalů při nordic walking

Zapojení svalů při nordic walking – až 90 %

V porovnání s přirozenou chůzí (bez holí) přináší:

  • zvýšení tepové frekvence o 10–15 tepů za minutu (trénink srdce a plic)
  • zvýšení energetické zátěže o 20–25 %
  • snížení zátěže na kolena až o 30 %
  • zvýšení svalové síly paží
  • zvýšení pohyblivost páteře, ramenních, loketních a zápěstních kloubů
  • zlepšení nálady

Pocit vlastního vnímání zátěže je menší než její opravdová výše.

Využití Nordic walking

ZDRAVOTNÍ
Pro ty, co chtějí od holí hlavně podporu (oporu), která dodá jistotu a chuť vyjít ven. Lidé po úrazech, v rekondici, také pro ty, které by jiný pohyb ničil (lidé s nadváhou) či ti, kteří jiný pohyb než chůzi momentálně nezvládají.

REKREAČNÍ
Nástroj odreagování, uvolnění, odpoutání se od denních povinností, pohybová relaxace – pro procházky, společenský rozměr setkání. S mottem: „Walking and talking“.

KONDIČNÍ
Pravidelný tréning pro kondici a pevné tělo (už se jdeme i zpotit). Případně jako doplňkový trénink pro vyrovnávání nerovnováhy (dysbalancí) zatěžování těla z jiných sportů.

SPORTOVNÍ
Trénink s cílem, dlouhé vycházky, kombinovaný trénink, vrcholné výkony, běh s holemi i do kopce, skoky a jiné náročné pohyby pro zvýšení výkonnosti.

Severská chůze / Nordic Walking má kromě přínosů i doporučení, kdy ji nedělat (tzv. kontraindikace), které vám sdělí kvalitně a kvalifikovaně proškolený instruktor. V případě, že si zdravotně nejste jisti, poraďte se se svým fyzioterapeutem (po stránce pohybové) či doktorem (po stránce vašeho zdravotního stavu – celkového zdraví).

Konkrétní přínosy severské chůze

SRDCE
Trénink srdeční svaloviny je podpořen prací horních končetin. Zvýšení aerobní kapacity organizmu.

PLÍCE
Zvýšení kapacity a elasticity plic.

CÉVY
Aktivace svalů horních i dolních končetin současně umožňuje lepší pumpování krve zpět k srdci. Zlepšení stavů spojených s otoky.

MOZEK
Více kyslíku pro mozek, zlepšení prokrvení, tvorba nových pohybových programů, korekce/odstranění špatných stereotypů – zlepšení koordinace pohybu.

SVALY
Posílení a protažení v každém kroku, protažení zkrácených svalů, zlepšení pružnosti, síly, vytrvalosti, vzpřímené držení těla.

KOSTI
Zvýšení hustoty a stimulaci tvorby nové kostní tkáně vlivem nárazů, snížení rizika zlomenin a osteoporózy.

KLOUBY
Zvětšení rozsahu pohybu, odlehčení nosných kloubů o 30 %.

VAZY
Zlepšení pružnosti, pevnost, regenerace.

METABOLISMUS
Mírné otřesy ve vzpřímené poloze mají pozitivní vliv i na trávicí trakt – prevence zažívacích potíží, prevence i terapie obezity, úprava hodnoty cukru v krvi, dochází k lepší reakci inzulínových receptorů u diabetiků, optimalizace hladiny cholesterolu.

PSYCHIKA
Relaxace, pobyt v přírodě, vyplavení endorfinů, zlepšení sebevědomí.

Dočetli jste až sem? Skvěle! To je známkou, že vás přínosy nordic walking zaujaly 🙂 Nicméně, slova jsou jen slova. Není nad vlastní zážitek. Podívejte se, kde si můžete osobně vyzkoušet nordic walking a poznat jeho účinky na vlastním těle (akce průběžně doplňuji).

Vaše Lenka

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli.

Štítky , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Autor: Lenka Křivánková

Jsem nadšená nordic walkerka, instruktorka s akreditací MŠMT, hraji na housle v amatérském smyčcovém orchestru Musica Alternativa a hýbu se v rámci programu Pohyb je život. / Keen nordic walker, certified instructor, amateur orchestra violinist, Ido Portal's Movement Culture rookie @pohybjezivot.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • © 2019 Ing. Lenka Křivánková. Kopírování textu a mediálních souborů pouze se souhlasem.